المنت اواپراتور را می توان مهمترین بخش در یخچال و سیستم های سرمایشی دانست، چرا که همان بخشی است که گرما را از محفظه ی مورد نظر گرفته و باعث سرد شدن محفظه می شود.

پس نیاز دارید تا با این المنت آشنایی داشته باشید. در این مقاله قصد داریم شما را بیشتر با این المنت کلیدی آشنا کنیم.

المنت اواپراتور چه نقشی در یخچال و سایر سیستم های سرمایشی دارد؟

در کارکرد المنت اواپراتور از این اصل بسیار ساده استفاده می شود که، مولکول های یک ماده ی مایع و یا گازی شکل با جذب گرما، انرژی جنبشی شان افزایش یافته و از هم فاصله می گیرند.

درنتیجه چگالی ماده کاهش یافته و ماده وادار به حرکت می شود. نتیجه ی این جذب گرما می تواند فقط تغییر در چگالی ماده و یا تغییر حالت ماده از مایع به گاز باشد.

در المنت اواپراتور، ماده ی مبرد یا خنک کننده از یک سمت وارد شده و در طول حرکت در مارپیچ های المنت، گرما را از محفظه ای که باید آن را خنک کند، جذب می کند.

در نتیجه ی این جذب گرما، ماده تغییر چگالی و یا تغییر حالت میدهد.

حال ماده ی تغییر یافته در یک مسیر مشخص به مکان اولیه ی خود باز می گردد تا به چگالی و یا حالت ابتدایی رسیده و دوباره به المنت اواپراتور برگردد و با جذب گرما محفظه را خنک کند. که معمولا این بازگشت به مکان اولیه توسط یک موتور انجام می شود.

درک نحوه ی عملکرد المنت اواپراتور در این تصویر به وضوح دیده می شود.

مایع سرد از یک سمت وارد شده و جذب گرما از محفظه ای که باید سرد شود، چگالی مایع را کاهش می دهد.

کاهش چگالی، این ماده را به سمت بالا حرکت می دهد. در نهایت با افزایش جذب گرما، مایع مورد نظر تبدیل به گاز شده و از طرف دیگر خارج می شود.

اواپراتور ها از نظر ساختمان به ۳ دسته تقسیم می شوند

  1. اواپراتور های لوله ای
  2. اواپراتور های صفحه ای
  3. اواپراتور های پره دار

که بسته به کاربرد می توان از هر یک از آنها استفاده کرد.

۱٫ اواپراتور های لوله ای

این اواپراتور ها از لوله های مسی یا فولادی ساخته می شوند، که کاربرد لوله های مسی در اواپراتور های کوچکتر و لوله های فولادی در اواپراتور های بزرگتر است.

۲٫ اواپراتور های صفحه ای

در اواپراتور های صفحه ای، قسمت مارپیچ معمولا از جنس مس یا آلومینیوم ساخته شده و در داخل صفحه ای جا ساز می شود تا شکلی مانند یک سطح صاف به خود بگیرد.

مزیت اول اواپراتور ها ی صفحه ای، سطح بالای امنیت و سفت و سخت بودن آنهاست و این مقاومت بالا را صفحه ی بیرونی برای این نوع از اواپراتور ها فراهم می کند.

مزیت دوم اواپراتور های صفحه ای این است که می توان بسته به نیاز آنها را به هر شکلی ساخت.

مثلا می توان آنها را به شکل یک جعبه درآورده و مواد غذایی را داخل آن قرار داد تا خنک بمانند یا حتی می توان به عنوان قفسه های داخل یخچال یا فریزر از آنها استفاده کرد.

دیگر مزیت اواپراتور های صفحه ای این است که می توان چند تا از آنها را به هم جوش زد و برای مصارف بزرگتر به کار برد.

۳٫ اواپراتور های پره ای

اواپراتور های پره ای نوعی از اواپراتورهای لوله ای هستند که سطحشان با پره پوشیده شده است.

زمانیکه ماده ی درون محفظه ای که باید خنک شود، اطراف لوله های اواپراتور لوله ای، برای خنک شدن جریان می یابد، مقدار زیادی از ظرفیت خنک کنندگی ماده ی مبرد به هدر می رود.

زیرا ماده ی درون محفظه تمایل دارد در فضاهای باز بین لوله ها به حرکت در بیاید و همین امر سطح تماس بین ماده ی داخل محفظه و ماده ی مبرد و در نتیجه انتقال حرارت را کاهش می دهد.

برای رفع این مشکل، سطح اواپراتور را با پره می پوشانند، تا پره ها سطح تماس و در نتیجه انتقال گرما را بین ماده ی داخل محفظه و ماده ی مبرد افزایش دهند.

همین امر بهره وری اواپراتور های پره ای را بالا می برد.

نکته ی اولی که در مورد اواپراتور های پره ای باید در نظر داشت این است که، برای بهره وری هر چه بیشتر باید تماس بسیار خوبی بین لوله ها و پره ها برقرار باشد.

همچنین باید مدنظر داشته باشیم که، اگرچه افزودن پره باعث افزایش سطح تماس و در نتیجه انتقال بیشتر گرما می شود، اما وقتی تعداد پره های اضافه شده از یک حدی عبور کند، دیگر تاثیری در بهره وری اواپراتور نخواهد داشت.

پس همواره باید تعداد مشخصی پره بر روی لوله ها به کار برده شود.

دسته بندی اواپراتور های لوله ای و اواپراتور های صفحه ای تحت عنوان  اواپراتور های ساده

گاهی اوقات اواپراتور های لوله ای و اواپراتور های صفحه ای را به این دلیل که تقریبا تمام سطحشان با ماده ی مبرد در تماس است، تحت عنوان اواپراتور های ساده دسته بندی می کنند.

دقت کنید که در اواپراتور های پره ای، پره ها با ماده ی مبرد در تماس مستقیم نیستند و گرما را از طریق لوله های اواپراتور به ماده ی مبرد می رسانند و به همین دلیل هم لوله های اواپراتور به عنوان سطوح انتقال حرارت اولیه و پره ها به عنوان سطوح انتقال حرارت ثانویه شناخته می شوند.