ترموکوپل نوع J یک ترموکوپل با کاربرد بسیار رایج و کلی است. در مقایسه با ترموکوپل نوع K، نوع J دامنه دمایی کوچکتر و عمر کوتاه‌تری در دماهای بالاتر را دارا می‌باشد.

ترموکوپل نوع J از دو پایه مثبت و منفی تشکیل شده است؛ که پایه مثبت از یک سیم با جنس آهن و پایه منفی از یک سیم با جنس آلیاژ کنستانتان (مس – نیکل ) ساخته شده است.

با توجه به نقطه کوری آهن در دمای  درجه سانتی‌گراد، نوع J قادر به عملکرد صحیح محدوده دمایی بین  تا   درجه سانتیگراد (  تا ۱۴۰۰ درجه فارنهایت ) می‌باشد.

به دلیل وجود آهن در ترموکوپل نوع J، در دماهای بالا و در حضور هوا، احتمال اکسید شدن آهن وجود دارد و به دنبال آن ترموکوپل خواص رسانایی استاندارد خود را از دست می‌دهد. این تغییر تثبیت شده و با کاهش دما و سردتر شدن آهن بهبود نمی‌یابد. به این دلیل از این نوع ترموکوپل در صنایع قالب ریزی استفاده می‌شود.

نوع J دارای حساسیت تقریبی ۵۰ میکروولت / درجه سانتیگراد است. هزینه تمام شده و صحت داده‌های ترموکوپل نوع J، مشابه ترموکوپل نوع K می‌باشد.

برای کارکرد مناسب این نوع ترموکوپل، بهتر است ترموکوپل در فضاهایی با جو رقیق‌تر استفاده شود، همچنین کاربرد این نوع ترموکوپل در دماهای پایین توصیه نمی‌شود.

تغییرات میزان ولتاژ بر حسب دما در ترموکوپل نوع J، نسبتا خطی است. این تغییرات در بازه دمایی ۱۰۰ تا ۵۰۰ درجه سانتیگراد (۲۱۲ تا ۹۳۲ درجه فارنهایت) با انحراف حدود منفی ۰٫۵ درجه سانتیگراد کاملا خطی است و در دامنه دمایی بالاتر و پایین تر در بازه عملکرد ترموکوپل با چشم پوشی قابلیت تعمیم به خطی را دارد.

مزایای ترموکوپل نوع J نسبت به دیگر ترموکوپل‌ها

  1. ترموکوپل نوع J، ارزانترین نوع ترموکوپل در میان انواع ترموکوپل است.
  2. ترموکوپل نوع J، به ازای تغییر دمای ۱۸ درجه سانتیگراد، خروجی می‌دهد.
  3. در خلا و جو رقیق پرکاربرد است.
  4. در صورت عایق بندی مناسب با مواد معدنی و استفاده از غلاف خارجی برای محافظت بیشتر ترموکوپل نوع J، می‌توان از این نوع ترموکوپل در بازه‌ی دمایی ۰ تا ۸۱۶ درجه سانتیگراد (۳۲ تا ۱۵۰۰ درجه فارنهایت) استفاده کرد.

اجزا سازنده ترموکوپل نوع J

در این نوع ترموکوپل، پایه مثبت از جنس آهن و پایه منفی از مخلوط مس و نیکل (۵۵ درصد مس و ۴۵ درصد نیکل ) که به عنوان آلیاژ کنستانتان شناخته می‌شود؛ ساخته شده است.

عایق بندی و روکش ترموکوپل

با توجه به خصوصیات گسترده اکسید منگنز (MgO) از قبیل بازه دمایی گسترده، شکل پذیری، مقاومت در برابر شوک حرارتی و لرزش؛ از آن به عنوان عایق و محافظ در ترموکوپل نوع J استفاده می‌شود.

مزایای  ترموکوپل نوع J

  1. ترموکوپل نوع J ارزان ترین ترموکوپل است.
  2. مناسب برای استفاده در خلا و هوای رقیق.
  3. این نوع ترموکوپل تقریبا همه کاره هستند و در کل صنعت کاربرد گسترده ای دارند.

معایب ترموکوپل نوع J

  1. بازه دمایی محدود، برای استفاده در دمای بالاتر از ۷۶۰ درجه سانتی گراد مناسب نیست.
  2. یک پایه از این نوع ترموکوپل از آهن ساخته شده است که باعث می‌شود در هوای مرطوب دچار زنگ زدگی و خطا در اندازه گیری شود.

برای اطلاع بیشتر از انواع ترموکوپل ها و خرید آن می‌توانید با ما در سایت shahabelement.ir  همراه باشید.