ترموکوپل نوع S از انواع ترموکوپل هاست؛ که به عنوان گسترده‌ترین حسگر اندازه‌گیری دما مورد استفاده قرار می‌گیرند. این حسگرها ساده ترین مبدل برقی هستند.

از نظر فیزیکی، ترموکوپل ذاتا ساده هستند، تنها دو سیم در انتهای آن به پردازنده متصل می‌شود ، اما با این ساختار ساده یک ترموکوپل طیف وسیعی از دما را پوشش می دهد.

ترموکوپل نوع S با بیشترین دمای قابل اندازه‌گیری، یک حسگر اندازه‌گیری دمای منحصر به فرد است، و خروجی آن در بازه ای از دما به صورت خطی می باشد.

ترموکوپل‌ نوع S شامل ۹۰ درصد پلاتین و ۱۰ درصد آلیاژ پلاتین – رادیوم  می باشد که از این لحاظ مشابه ترموکوپل‌های نوع R است که تا دمای ۱۶۰۰ درجه سانتی گراد (۲۹۱۲ درجه فارنهایت) مورد استفاده قرار می‌گیرند.

کاربرد ترموکوپل های نوع S

قبل از معرفی مقیاس جهانی درجه حرارت در سال ۱۹۹۰ (ITS-90)، از ترموکوپل‌های نوع S به عنوان دماسنج‌های استاندارد عملی برای دامنه ۶۳۰ تا ۱۰۶۴ درجه سانتیگراد استفاده می‌شد.

امروزه ترموکوپل‌های نوع S در محیط‌ هایی با درجه حرارت بالا مورد استفاده قرار می‌گیرند. این نوع ترموکوپل‌ها در صنایع داروسازی و فناوری‌های زیستی یافت می‌شوند.

بهترین نوع ترموکوپل برای استفاده در مجاورت یک شعله ثابت با حرارت بالا، ترموکوپل نوع S با یک غلاف آلومینا است. این حالت مناسب برای استفاده در کوره‌های JH و شرایط دمایی بالاتر مانند کوره‌های شیشه می‌باشد.

بعضی مواقع نیز این نوع ترموکوپل‌ها به دلیل دقت و پایداری زیاد در دماهای پایین‌تر مورد استفاده قرار می‌گیرند. ترموکوپل نوع S، اغلب با یک لوله محافظ سرامیکی استفاده می‌شود.

ساختارترموکوپل نوع S

ترموکوپل نوع S از یک پایه مثبت متشکل از ۹۰ درصد پلاتین و ۱۰ درصد رودیوم و یک پایه منفی که به صورت کامل از جنس پلاتین است، تشکیل شده است.

سیم‌های هدایت که در ترموکوپل نوع s وجود دارند و به کنترلرگر متصل می‌شوند، خاص هستند و با سیم‌های ترموکوپل نوع K متفاوت می‌باشند و قابلیت تعویض با آنها را ندارند.

خروجی ولتاژ ترموکوپل نوع S، با خروجی ترموکوپل نوع K متفاوت است.  این به این معنی است که در دمای یکسان، ولتاژ خروجی متفاوتی را به ما نشان می دهد که نیاز به تفسیر جداگانه دارد

ترموکوپل برخلاف سایر حسگرهای دما، در معرض مشکلات خود گرمایشی نیست و اکثرا معضلات ترموکوپل بر اساس ضربه و شکستگی است

و در این جالت در صورت ضربه خوردن، قابلیت تعویض ترموکوپل با ترموکوپلی از همان نوع در محدوده دمایی مشخص و خطای اندازه‌گیری مشابه وجود دارد.

ترموکوپل نوع s نیز، در دماهای بالا مانند کوره‌های سفال گری (تا دماهای بالاتر از ۲۴۰۰ درجه فارنهایت یا ۱۳۱۶ درجه سانتیگراد) مورد استفاده قرار می‌گیرند و در این شرایط برای مدت زمان طولانی دوام می‌آورند و فقط در صورتی که به صورت مکانیکی شکسته شوند بی استفاده می‌شوند.

کالیبره کردن ترموکوپل نوع S

برای استفاده استاندارد از ترموکوپل نوع S مانند هر وسیله‌ای دیگر، به تنظیم و کالیبره کردن آن نیاز است.

به عنوان مثال در یک نوع خاص از این نوع ترموکوپل با شماره سریال ۵۶۵۰، برای اطمینان از صحت داده، در ابتدای ساخت قرقره سیم مفتول مورد استفاده در ساخت ترموکوپل را بررسی می‌کنند.

برای اطلاعات بیشتر با انواع ترموکوپل ها می توانید به سایت www.shahabelement.ir مراجعه فرمایید.