ترموکوپل نوع k یکی از رایج ترین نوع ترموکوپل است که در مصارف مختلفی در صنعت قابل استفاده می‌باشد . زمانی که ترموکوپل نوع k بوجود آمد متالوژی به اندازه امروز پیشرفت نکرده بود اما امروزه ترموکوپل نوع k به دلیل ویژگی های خاص خود هنوز کاربردهای بسیاری دارد .

انتخاب نوع ترموکوپل بر اساس نوع نیاز مصرف کننده باید دقیقا مشخص شود و این مرحله بسیار مهمی است پس اگر شما برای حرفه خود نیاز به یک ترموکوپل را احساس کرده اید حتما به اطلاعاتی درمورد انواع ترموکوپل ها نیاز خواهید داشت پس در ادامه با ما همراه باشید .

ترموکوپل نوع k از چه چیزی تشکیل شده است

ترموکوپل نوع k  از یک پایه مثبت تشکیل شده است که تقریبا ۹۰ درصد آن از نیکل و ۱۰ درصد ان از کروم است و نیز از یک پایه منفی که شامل تقریبا ۹۵ درصد ان نیکل ۲ درصد ان آلمینیوم ، ۲ درصد منگنز و ۱ درصد سیلیکون می‌باشد.

ترموکوپل نوع k از رایج ترین ترموکوپل ها هستند و در ان طیف گسترده ای از دما از  منفی۲۷۰ درجه  سانتیگراد تا ۱۲۶۰ درجه سانتیگراد قابل اندازه گیری است.

ویژگی های ترموکوپل نوع k  :

ترموکوپل نوع k به دلیل اینکه در پایه آن از ۹۰ درصد نیکل استفاده شده است در اکثر کاربرد ها قابل استفاده است و از مقاومت خوبی در برابر سایش و خوردگی برخوردار است .

این نوع ترموکوپل با قیمت بسیار مناسب  وسیعترین محدوده دما را برای شما اندازه گیری  میکند . و با قابلیت اطمینان بالا و داشتن دقت کافی با میزان خطای ناچیز تقریبا ۰٫۰۷۵ در حداکثر تا  دمای ۲۳۰۰ فارنهایت (۱۲۶۰ سانتیگراد ) قابل استفاده می‌باشد .

برخی دیگر از مشخصات ترموکوپل نوعk  را در زیر می توانید مشاهده کنید

  • بهترین نوع ترموکوپل در فضاهای که احتمال اکسیده شدن وجود دارد ترموکوپل نوع k می‌باشد.
  • در محیط هایی که احتمال وجود گوگرد هست باید از انتخاب ترموکوپل نوع k خودداری کنید
  • مناسب برای فضاهایی که دمای آن حداکثر تا ۱۲۶۰ سانتیگراد (۲۳۰۰ فارنهایت ) می‌باشد.
  • برای استفاده در دماهای بالا، پایه ترموکوپل نوع k  فلز در نظر گرفته شده است.
  • ترموکوپل نوع k برای محیط های خلاء که تا حدی در معرض اکسیداسیون و سایش هستند توصیه نمی‌شوند.

در ترموکوپل نوع k پایه ی مثبت غیر مغناطیسی زرد و پایه ی منفی مغناطیسی قرمز می‌باشند

باید توجه داشت که

ترموکوپل نوع k باید با استفاده از یک لوله محافظ فلزی و یا سرامیکی مناسب به خصوص در محیط هایی که هوا  کاهش پیدا میکند و خلا اتفاق می افتد محافظت شود . در اتمسفر های اکسید کننده مانند کوره های برقی اگر شرایط دیگر محیطی مناسب باشد محافظت با استفاده از لوله همیشه لازم نیست اما به دلیل تمیز ماندن و سالم ماندن مکانیک عمومی ترموکوپل استفاده از محافظ توصیه می شود.

موارد استفاده ترموکوپل k

ترموکوپل های نوع K برای اندازه گیری در بسیاری از محیط های مختلف مانند آب ، محلول های شیمیایی ملایم ، گازها و مناطق خشک مورد استفاده قرار می گیرند.

این نوع ترموکوپل همچنین در موتورهای حرفه ای، هیترهای روغنی و دیگ های بخار نیز یافت می شوند.

این نوع ترموکوپل می تواند به عنوان دماسنج در بیمارستان ها و صنایع غذایی نیز کاربرد داشته باشد.

قابلیت  عملکرد ترموکوپل نوع k در شرایط محیطی ناهموار و جو های مختلف آن را بر سایر ترموکوپل ها و دیگر دستگاه های انتقال دما برتری داده است.

جهت اطلاع بیشتر از انواع ترموکوپل ها و خرید آنها می توانید با ما در سایت shahabelement.ir  همراه شوید.